Waarom peuters en kleuters niet graag groenten lusten (en waarom dit normaal is)

0 reacties

 

waarom kinderen geen groenten lustenDeze week zat ik gezellig in de zetel met mijn halve trouwboek naar de documentaire ‘The Game Changers’ op Netflix te kijken. En echt mannekes, it blew my mind! 💣Het is een documentaire rond voeding en het effect van dierlijke eiwitten op ons lichaam. Bekijk hem, echt waar!  Ik zei tegen Iain: “schetebeze, that’s it, we moeten meer veggies 🥒eten en ons dieet meer veganistisch maken.” Waarop hij antwoorde (in het Engels, want hij komt van de overkant van de plas): “but honey, what about the kids?!”. Inderdaad, what about the kids… Met Lily (7 jaar) gaat dat nog wel, die wil alles van groenten wel proberen en lust ook wel veel, maar onze Jef (5 jaar), dat is een ander paar mouwen… 😬Zijn repertoire van groenten die hij wel ‘lust’ beperkt zich tot: kersttomaatjes, komkommer, erwten, kikkererwten en euh… dat is het denk ik zo ongeveer! Echt triestig! Hoe gaan we hem tot een vooral plant-based dieet bekeren? En waarom hebben bijna alle peuters en kleuters het zo lastig met groenten?

Waarom is het dat wij als volwassene met plezier allerhande groenten binnen spelen 😋 en dat vooral kleine kinderen hier moeite (understatement!) mee hebben? Ik ging op onderzoek!🔎🤓

 

Biologische redenen waarom peuters en kleuters geen groenten lusten

  • Biologisch gezien zijn peuters en kleuters in de groei en dit kost veel energie. Ze hebben dus vooral voedsel nodig dat vol voedingsstoffen zit en calorierijk Kinderen beginnen hun leven van nature met borstvoeding, want dit is de ultieme package deal! Het gaat makkelijk binnen en vult die kleine maagjes snel met veel voedingsstoffen met een hoge caloriewaarde. Je kind weet intuïtief heel goed wat hij moet kiezen om zijn buikje snel te vullen zonder dat het hem te veel moeite kost. Je moet al heel wat groenten eten om je buikje voldoende te vullen en dezelfde calorieën binnen te krijgen als met de boob-juice. Daarom dat ze bij het starten met bijvoeding ook eerder grijpen naar de pasta en rijst dan naar de groenten. Ze hebben geconcentreerde voeding nodig, hoog in calorieën maar laag in volume.

TIP: Geef ze in het begin vooral veel eiwitten en gezonde vetten zoals zoete aardappel, avocado, peulvruchten, linzen, quinoa, (gepureerde!) noten, vis, vlees, eieren, kwark, …

  • Als species in de prehistorie was het normaal dat kinderen borstvoeding kregen tot de leeftijd van 6 à 7 jaar en dit komt wel overeen met de kritische fase rond groenten en fruit! Eens de 7 gepasseerd spelen ze alles veel vlotter binnen. Uit het boek van Dr Carlos Gonzalez ‘My child won’t eat’, blijkt dat begin 1900 kinderen pas op de leeftijd van 2-3 jaar zachtjesaan in contact kwamen met bijvoeding. Aangezien ze allen borstvoeding kregen, kon dat prima omdat ze alle nodige vitamines zo binnenkregen. Nu is de leeftijd voor bijvoeding drastisch vervroegd, door de introductie van kunstvoeding (waar in het begin nog niet zoveel vitamines aan konden worden toegevoegd). Door de kunstvoeding waren er vitaminetekorten en die moesten opgevangen worden door bijvoeding. Gelukkig is de samenstelling van kunstvoeding ondertussen veel verbeterd, maar het kan nooit volledig borstvoeding vervangen qua samenstelling.
  • Van nature uit hebben we een voorkeur voor zoete dingen (daarom dat borstvoeding ook zoet smaakt). Dit is omdat veel dingen in de natuur die bitter of zuur smaken, vaak ook giftig Vele groenten en fruit zijn ook wat bitter of zurig en worden daarom ook minder gesmaakt. De voorkeur voor zoete dingen was in de prehistorische tijd een overlevings-mechanisme, want maar weinig zaken die zoet smaakten waren giftig of gevaarlijk voor ons. Dus als je kleintje weigert iets nieuws te proberen, doet hij dit niet om vervelend te doen, maar het zit in zijn DNA om wantrouwig te zijn naar nieuwe dingen.

TIP: groenten roosteren in de oven neemt veel van de bitterheid weg!

  • Borstvoedings-baby’s hebben hier ook een voorsprong. De smaak van borstvoedingsmelk is niet constant, maar wordt mede bepaald door wat de mama heeft gegeten of gedronken (easy on the G&T mummy🥃!). Zij worden dus al blootgesteld aan verschillende smaken en bij hen kan het gemakkelijker zijn om nieuwe smaken te proberen. In contrast met flesvoeding 🍼dat steeds hetzelfde smaakt, kan het voor die baby’s lastiger zijn om nieuwe smaken te introduceren😖.
  • De smaakpapillen en het geurzintuig van kinderen is sterker dan dat van een volwassene. Kinderen hebben 30.000 smaakpapillen 👅, wat maakt dat eten voor hun een intense ervaring kan zijn. Geen wonder dus dat ze de voorkeur hebben voor neutraal smakende voedingsmiddelen (zoals frietjes 🍟, macaroni). Dus die spruitjes smaken voor hun echt wel veel bitterder dan voor een volwassene die nog slechts een derde van zijn smaakpapillen heeft. Het is uit studies ook gebleken dat echt ‘moeilijke’ etertjes nog meer uitgesproken sterk ontwikkelde smaakpapillen hadden.

 

Omgevingsredenen waarom je peuter of kleuter geen groenten wil eten

Nu we de ‘nature’ of biologische redenen hebben gezien, zijn er ook een paar ‘nurture’ of door de omgeving bepaalde redenen. Het goeie nieuws is dat wij hier wel iets aan kunnen veranderen!😀

  • Gezond = niet lekker

We proberen onze kiddies aan te moedigen groenten te eten en vertellen hun vaak hoe gezond dit wel is en hoe goed ze dan wel gaan groeien (guilty as charged!) of hoe sterk 💪 ze dan wel worden. Uit een studie van 2014 van de universiteit van Chicago blijkt dat kinderen meer aten als ze eten voorgeschoteld kregen zonder enige commentaar, dan als erop werd gewezen hoe ‘nuttig’ het wel was. Voor kinderen primeert de smaak over de gezondheid en hen vertellen dat iets gezond is, gaat hen alleen maar wantrouwiger maken.

  • Bereidingswijze🔪

waarom kinderen geen groenten lustenMisschien is je kind geen fan van hoe je haar groenten klaarmaakt. Nee, het gaat hier niet over de jeugdtrauma’s van de warme maaltijden op school met kapot gekookte boontjes en spinazieprut. Het kan zijn dat je kleintje bepaalde groenten liever rauw eet, dan gekookt. Of liever uit de oven, dan gestoomd. Of liever met wat kaas erover of zelf god forbid een ‘slangetje’ ketchup erover. Laat ze helpen bij het koken en laat hen bepalen hoe ze het liefste hun groenten eten. Wat ze zelf gemaakt hebben gaan ze negen op de tien ook verorberen. So win win en wie weet een kleine Sergio in the making!

  • Onder druk zetten  
Een klein beetje aanmoediging kan geen kwaad, maar ze forceren of zelf smeken, creëert een negatieve sfeer rond eten en het eetmoment. Zagen en zeuren geeft een afkeer. Hou het ontspannen en fun aan tafel. Toon hun vooral hoe het eten jou smaakt. Want wat ze jou zien doen, gaan ze vaak nadoen. Schep jouw bord dus vooral ook lekker vol met groentjes!
    • Groenten ‘verstoppen’

    Groenten verstoppen in hun favoriete kostje, kan echt een dealbreaker zijn. Kinderen hebben gevoelens en worden niet graag voor de gek gehouden en al zeker niet als het over hun favoriete eten gaat dat je net om zeep hebt geholpen (don’t touch the holy mac and cheese!). Extra groenten toevoegen aan een gerecht is ok, maar laat ze het vooraf weten, zodat ze zich niet bedrogen voelen.

    TIP: Om aan de textuur van groenten te wennen, pureer zachte groenten eerst mee in de aardappelpuree, plet ze vervolgens mee in de puree en maak het geleidelijk aan meer stukjes, zodat de overgang niet te drastisch is.

    • Blackmail

    Ah, last but not least! Als je je groentjes opeet, mag je een dessertje…🍨 Waarom belonen voor iets dat normaal zou moeten zijn en dat we als smaakvol aanzien. Je maakt dan van het eten van groenten net weer iets negatiefs, waar dan een beloning voor nodig is om het te ‘doorstaan’. En dit is ook iets wat ze snel gewoon zullen worden en na elke maaltijd een dessertje verwachten. Het is hoe dan ook nooit een goed idee om iets te belonen met snoepjes/koek/dessertjes, maar dat is één van mijn stokpaardjes waar dat is voer voor een ander artikel! Of het dreigen met allerhande straffen als ze hun bord niet leegeten. Werkt allemaal averechts! 

    Conclusie:

    waarom kinderen niet graag groenten lustenBiologisch gezien is het tot ongeveer 7 jaar gewoonweg een moeilijke fase, want het is normaal dat ze tot dan wantrouwig zijn naar groenten en fruit toe. Zoals de meeste dingen, zal ook dit passeren (zucht van opluchting!). So no pressure! Hou het gezellig en fun aan tafel en laat ze vooral ook veel met eten experimenteren bij het koken én het eten (hiervoor zijn mijn Lilypoppy-slabben perfect natuurlijk!). Toon vooral hoe jij wel van je eten geniet😍!

    Als het echt met je handen in het haar zit (liefst eerst vork en mes neerleggen🍴😜), lees dan ook mijn artikel over ‘moeilijke’ etertjes.

    Als je nog moet starten met vaste voeding of nog niet lang gestart ben, lees dan zeker mijn artikel over bijvoeden volgens de Rapley-methode. Want dit is één van de manieren om je kleintje vollen bak met zijn eten te laten experimenteren en te laten kennis maken met verschillende smaken, texturen en kleuren.👌

    Laat een reactie na

    Alle blog reacties worden nagekeken voor publicatie
    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. Als je op oké duwt, dan vallen er echte koekjes in je schoot! Echt waar!
    Dikke merci om je in te schrijvenI Met de couponcode WELKOM10 ontvang je 10% aan de kassa!
    This email has been registered