Help mijn peuter is een moeilijke eter!

0 reacties

 

 moeilijke etertjes

Als mama gaan we bijna allemaal vroeg of laat wel door een fase waar het eten van je baby, peuter of kleuter wat moeizamer verloopt. Ik zit er bij momenten zelf nog middenin met mijn 4-jarig Jefke. Hij heeft het altijd ‘lastig’ gehad met bepaald texturen en hoe dit eten aanvoelt in zijn mond. Zeker als hij moe is, moet ik niet teveel nieuwe dingen proberen (drama-lama in the house 😊)! Of toen ik een chalet uitbaatte in de Franse Alpen, hadden we ooit ook een gezin te gast, waarvan het kind alleen maar boterhammen met choco wou eten en enkel chocomelk wou dringen. Altijd, enkel en alleen choco… 😳 Hoe ga je daar in godsnaam mee om? Wat verstaan we onder ‘moeilijke’ of kieskeurige etertjes? Vanwaar komt dit gedrag ineens, want mijn baby at alles! Krijgen ze wel genoeg gezonde voedingsstoffen binnen? Hier is mijn advies rond wat je wel kan proberen en wat je best niet doet.

 

Relatie tussen kieskeurig eten en peuters

‘Moeilijk’ of ‘kieskeurig’ eetgedrag, het niet willen proberen van nieuw eten of niet-zo-favoriet-eten, start meestal rond de leeftijd van twee jaar. Dit is dezelfde tijd waarbij de peuters hun eigen wil beginnen te ontdekken en ook door te drijven 😈. Ze willen ineens niet in bad, geen handje vasthouden bij het oversteken, niet in het winkelkarretje zitten, ens. Lang leve de koppigheidsfase!!! Een tijd waarbij de meeste peuters zichzelf beginnen te voeden (tenzij je al op zes maanden gestart was met de Rapley-methode of Kleintjes-methode). Oh yeah! Messy times ahead!😱 Ze kunnen nu zelf kiezen wat en hoeveel ze in hun mondje stoppen, wat hen een zekere mate van controle in hun leven geeft. En één van de enigste dingen waar zij op dat moment in hun leven controle over hebben! Woohoo, power struggles kunnen beginnen😬! Sommige dagen eten ze veel van alles en andere dagen lijken ze quasi niets te eten. Dit is waarom moeilijk eetgedrag vaak gewoon een fase is en niet zozeer een eigenschap van je kind.

Peuters leren rond deze leeftijd ook enorm veel nieuwe dingen, zoals praten, lopen, klauteren en nog veel meer. Het is dus normaal dat ze in deze tumultueuze tijd op zoek gaan naar dingen die vertrouwd zijn, wat zich vaak vertaalt in het vaak naar hetzelfde eten grijpen of sterke voorkeur hebben voor bepaalde vertrouwde voedingsgroepen. Dit geeft hen een gevoel van vertrouwen en veiligheid in tijden waarin hun leefwereld elke dag groter wordt. Willen we na een stressy dag niet allemaal comfort food dat vertrouwd is (give me mac and cheese now!🍝)? 

Met moeilijke etertjes omgaan voelt vaak stresserend, frustrerend, vervelend en zorgbarend, dit allemaal soms binnen éénzelfde eetmoment!😓

Bij het eetmoment hebben ouders en kind elk hun eigen taak. Wij als ouders zijn verantwoordelijk om gezonde en gebalanceerde maaltijden en tussendoortjes aan te bieden en van de maaltijd een aangenaam moment te maken. Je peuter is verantwoordelijk voor wat en hoeveel ze eten. Dit helpt je peuter om te leren wanneer hij honger heeft en wanneer zijn of haar buikje vol is en om zo gezonde keuzes rond voeding te maken en om te eten als ze honger hebben en te stoppen als ze vol zijn.

Deze manier van denken neemt een heel deel van de emoties, stress en machtsstrijd weg van het eetmoment.😀 

 

Maaltijd hacks voor moeilijke etertjes:

Hoe leren we om onze mini-Sergio-Herman-food-critics om nieuwe dingen te proberen? Hier zijn wat tips voor jou en je familie.

  1. Biedt nieuwe voedingsmiddelen aan, naast vertrouwde voedingsmiddelen en moedig ze aan deze aan te raken, re ruiken, eens te likken of te proeven.😛 Vb. Jef heeft het soms lastig met boontjes vanwege de textuur, maar is dan weer verzot op ketchup (die met verlaagd suiker en zout gehalte). Met een slangetje ketchup over zijn boontjes, worden ze wél vlot naar binnen gewerkt. Na een tijdje is hij de textuur van de boontjes ook gewoon en kan de ketchup achterwege gelaten worden.
  2. Serveer bij elke maaltijd minstens één voedingsmiddel waarvan je zeker bent dat je kleintje dit lust. Kinderen bouwen hun smaakpalet op vanuit dingen die ze kennen.
  3. Begin klein, maar écht klein he! Wil je je kleintje spinazie laten proeven. Kwak dan niet ineens een hele hoop op zijn bordje. Start met een halve koffielepel en bouw daarop verder.🥄
  4. Gebruik positieve groepsdruk. Kinderen zijn meer geneigd om nieuwe dingen te proberen als ze het jou of andere kinderen zien eten. Daarom eten ze vaak in de kinderopvang wel zonder problemen. Is weer een goede reden om hen ook gewoon met de pot te laten mee-eten in aangepaste porties. Want wat jij aan het eten bent, zullen ze gemakkelijker proberen.
  5. Niemand wordt graag geforceerd om te eten. Laat het ingestampte mantra van ‘bordje leegeten’🍽maar achterwege. Kinderen moeten zelf leren voelen hoe een volle maag aanvoelt en zelf beslissen wanneer ze stoppen met eten. Op die manier is er meer kans dat ze voor zichzelf een gezond gewicht houden. 
  6. Omkopen met dessertje?🍦 Onderhandelen, smeken of omkopen zoals: ‘kom nog twee hapjes, maar twee kleine hapjes!’ of ‘Als je je groentjes nu opeet, krijg je een dessertje.’, werken niet op lange termijn. Kinderen die leren dat ze een beloning krijgen voor gedrag dat ze hoe dan ook zouden moeten stellen, zullen voor het minste een beloning beginnen te verwachten. Een beloning voor het tanden poetsen, voor de schoenen aantrekken… Op den duur willen ze niets meer doen, tenzij er een beloning aan vasthangt! Zeker als een beloning altijd iets zoets is, ga je voor de toekomst emo-etertjes creëren die altijd naar zoet grijpen als ze zich slecht voelen om zich zo hopelijk beter te voelen. Want als kind was zoet een beloning en gaf een fijn gevoel. Als je dan eens een beloning geeft, probeer dit niet met snoepjes en zo te doen. In plaats daarvan, laat ze toe om eens samen met jou te knutselen, of 10 minuutjes langer TV of extra verhaaltje, …
  7. Geef niet op!😅 Weet dat je nieuwe voedingsmiddelen tussen de 10-15 keer moet aanbieden, voor ze er vertrouwd genoeg mee zijn om zelf nog meer eens te proeven. Zoals hierboven gezegd, geef zeker altijd iets dat ze zeker lusten in combinatie met iets nieuws, dat ze jou bovendien ook zien eten. Proberen ze het vandaag niet, niet erg, biedt het zeker nog 10 keer aan in de toekomst.
  8. Regelmatige eetmomenten. Probeer dagelijks op ongeveer dezelfde tijdstippen te eten en ze niet te veel tussendoor te laten eten, zodat ze met gezonde honger aan tafel gaan. Als ze honger hebben, zijn ze ook meer geneigd om nieuwe dingen te proberen. 
  9. Maak van het eetmoment met het gezin ook een aangenaam moment, waar je kleintje naar kan uitkijken als een hoogtepunt in zijn dag😀. Laat die tablets en GSM’s achterwege en praat met elkaar (alien concept, I know!👽)! Vertel verhalen en stel vragen aan je kleintje.
  10. Tot twee jaar is melk nog het hoofdbestanddeel van het dieet van je kleintje. Zorg echter wel dat hun buikje al niet vol zit met melk of andere drank voordat je aan de maaltijd wilt beginnen. De kans is heel klein dat je kleintje dan nog nieuwe dingen wil proberen of echt goed zal eten. Best met honger aan tafel gaan en achteraf desnoods nog bijvoeden met melk indien nodig.
  11. Kleine kindjes, kleine maagjes: serveer porties die aangepast zijn aan de leeftijd van je kind. Weet dat het maagje van je kind maar zo groot is als zijn gebald vuistje. Voor een tweejarige is een portie van 6 kleine eetlepels meer dan voldoende per maaltijd.
  12. Samen koken met je kleintje kan wonderen verrichten! Hoe meer je kleintje in contact komt met nieuwe voedingsmiddelen (aanraken, ruiken, proeven), hoe meer geneigd ze zijn om deze te proeven. Samen met je kleintje koken verhoogt de kans dat ze haar eigen creatie wil proeven. Laat ze helpen bij afwegen, gieten of roeren.
  13. Vermijd om afkeer te tonen als je zelf iets nieuws probeert dat je niet meteen lekker vindt. Je gezichtsuitdrukkingen en de woorden die je gebruikt maken het dan ook moeilijk voor je kleintje om zelf nieuwe dingen te proberen. Ook zal je kotertje niet geneigd zijn iets te proeven als jij het niet eerst geproefd heb (komaan Stef, prop die andijvie in je mond, ook al heb je hier lagere-school-warme-maaltijden-trauma’s aan opgelopen😐). Als je zelf een kieskeurige eter bent, dan is de kans heel groot dat je peuter dit gedrag zal overnemen, net zoals ze jouw zwaaikes nadoen als je hen gedag zegt als je ze afzet aan de onthaalmoeder of creche.
  14. Kijk naar welke texturen moeilijk zijn voor je kind. Heeft ze bijvoorbeeld niet graag zachte dingen, geef dan in plaats van appelmoes, stukjes rauwe appel. Of combineer het met iets ‘crunchy’ dat ze wel graag eten. Laat ze bijvoorbeeld stukjes cracotte dippen in appelmoes dan. Bij mijn Jefke zijn rauwe wortelstokjes lastig, want hij kokhalst nog steeds als er zo kleine brokjes in zijn keel komen.🤦 Dus voorlopig eet hij worteltjes enkel gekookt en proberen we het over een paar maanden opnieuw. En Lily is dan net omgekeerd die is zot van rauwe groenten, zou zelf elke dag als ontbijt een slaatje binnenspelen, maar daar gaan gekookte groenten weer moeizamer binnen. Geweldig he, als je twee kinderen totaal verschillend qua voedingsvoorkeuren zijn😆!
  15. Misschien houdt je kleintje niet van ‘droog’ eten, maak het interessant met gezonde dipsausjes zoals yoghurt, humus of ketchup (liefst met verlaagd zout-en suikergehalte) om zo nieuwe stukken fruit, groenten of vlees te introduceren
  16. Laat je kleintje zelf beslissen waar welk eten op haar bord ligt-erwtjes hier, kip daar. Of je kan ze ook helpen zichzelf te bedienen uit de kookpot, waarbij je haar handje ondersteunt om de serveerlepel recht te houden.
  17. Probeer geen nieuwe dingen als ze moe zijn! Tust me, I know!😂 
  18. Laat ze zoveel mogelijk zelf experimenteren met eten. En ja, dat kan al eens een knoeiboeltje worden!😬 Gelukkig zijn mijn nooit-meer-vuile-kleren- slabbetjes hier een fantastische remedie tegen!👍
  19. Hou het kort. Maaltijden voor peuters en kleuters zouden niet langer dan 15-20 minuten moeten duren. Laat ze in de buurt spelen, terwijl jij rustig verder eet. Sommige kinderen zijn gewoon heel actief. Ze lijken moeilijke eters te zijn, gewoonweg omdat ze niet zo lang stil kunnen zitten. Tips hierbij:
    • Zet zijn bord al klaar voordat hij neerzit
    • Hou het eetmoment kort-10 minuutjes of zo. Laat je kind van tafel vertrekken als hij aangeeft genoeg gehad te hebben.
    • Laat een kommetje met gezonde snacks achter op de tafel (schijfjes banaan of aardbeitjes), zodat hij hier in het passeren nog wat van in zijn mondje kan stoppen.


Hopelijk ben je met deze tips al heel wat en al was het maar om je een beetje gemoedsrust te geven en erin te geloven dat het allemaal goed komt met tijd en boterhammen!

Heb je het gevoel dat het eetmoment steeds een strijd is, bekijk onderstaand mijn 8 tips om hier een einde aan te maken!

 

 

 

Met warme groetjes,
 

  

P.S. Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe? Wat heb jij al geprobeerd? Wat werkt er goed bij jou? Laat het me zeker weten in de comments onderaan!

 

    Laat een reactie na

    Alle blog reacties worden nagekeken voor publicatie
    Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. Als je op oké duwt, dan vallen er echte koekjes in je schoot! Echt waar!
    Dikke merci om je in te schrijvenI Met de couponcode WELKOM10 ontvang je 10% aan de kassa!
    This email has been registered